
De Arnhemse masseuse Marieke van Roden begeleidt een vijftienkoppige ploeg amateurwielrenners. Deze groep goedgetrainde wielerliefhebbers fietst deze maand vrijwel het gehele parcours dat ook de professionals afleggen, maar liggen steeds één etappe voor. Marieke deelt haar ervaringen met ArnhemSports.nl en haar lezers. Vandaag verslag van etappe 9, verreden op zaterdag 17 mei.
De route van vandaag loopt van Gubbio naar het prachtige Siena, een rit van 181 kilometer. Het is een erg mooie rit, eindigend op het bekende Piazza del Campo, een historisch plein dat vele toeristen wel kennen: één keer per jaar worden daar de beroemde paardenraces gehouden, waarin de verschillende wijken van Siena tegen elkaar voor de overwinning strijden.

Kou op de rug
Maar laten we bij het begin beginnen en dat kunnen wij in letterlijke zin pas doen na een transfer van drie kwartier naar de start in het plaatsje Gubbio. Na de stevige kliminspanningen van vrijdag zou een goede nachtrust goed uitgekomen zijn, maar vanwege de reis naar de startplaats zat dat er niet in. Dat betekende dat we na een redelijk korte nacht, maar wel met een goed ontbijt, we toch fris van start konden gaan. Ik schreef het gisteren ook al: het was koud. Bij het berghotel waar we verbleven was het drie graden en dat was bij de start niet echt veel beter. Het zal zo’n tien graden geweest zijn en dat betekende dat de mannen zich echt warm moesten fietsen. En dat viel niet mee, want een flink aantal van onze renners had last van kou op de rug. Maar deze rit had genoeg in zich om snel opgewarmd te worden!
Klimmetjes
Al was het alleen al door de mooie omgeving waar we doorheen fietsten. Het eerste deel van de route voerde door de provincie Perugia. En ook dat moet bij veel Nederlanders bekend zijn, omdat daar het indrukwekkende Trasimeense Meer ligt, een toeristische trekpleister. Jammer genoeg voerde de route niet direct langs het meer, maar bleven we daar ruim boven. Vanuit Perugia rijd je de regio Toscane binnen. En waar de route tot nu toe op een bergje van de derde categorie na redelijk vlak was, zaten in het laatste stuk naar Siena een aantal gemene klimmetjes.

Genieten
Zo werd de route na San Giovanni d’Asso redelijk uitdagend, met vooral veel bochtenwerk. En wanneer je dan Siena min of meer in zicht denkt te hebben, dan blijkt het venijn in de staart te zitten. In plaats van geasfalteerde wegen kom je op stukken terecht die slechts half verhard zijn, regelrechte gravelpaden. We liepen daar dan ook drie lekke banden op. Van daaruit is het ook nog eens klimmen geblazen met als letterlijk hoogtepunt de 500 meter lange Santa Caterina-klim met een stijgingspercentage van maar liefst 15%! Maar richting finish is het indrukwekkend: de laatste dertig meter stijgen weliswaar nog 7%, maar de bij de finish op het prachtige Piazza del Campo is het vlak. Genieten en eens met profrenner Rick Pluimers, die mij appte dat hij dit ‘één van de mooiste aankomstplekken op onze kalender’ vond.
Rally
Maar niet voor iedereen in onze groep, die eigenlijk in twee kampen te verdelen was. Koen, Dennis, Walter en Coenraad hebben met volle teugen genoten en noemden het zelfs een speeltuin. De rest was een stuk gereserveerder: mooie rit, maar net iets te veel van het goede. Jan is zelfs twee keer onderuit gegaan tijdens één van de klimmen, maar hij is een echte strijder: niet klein te krijgen en gelukkig bleef hij ongedeerd. Tot slot: onze bomen-expert Wim Verweij liet vandaag zijn rallyhart spreken. Met zijn Renault dieselbus ging hij vol gas over de gravelpaden, alsof hij aan de Dakar rally meedeed. Hopelijk vindt hij het schoonmaken van de auto net zo leuk als het vies maken, want ik ga hem daarbij niet helpen!
Morgen, zondag, hebben we een rustdag. Heerlijk; ik kijk er naar uit!

Eerdere bijdragen van Marieke op ArnhemSports.nl:
- Giro d’Italia: Un giorno prima (dag 8)
- Giro d’Italia: Un giorno prima (dag 7)
- Giro d’Italia: Un giorno prima (dag 6)
- Giro d’Italia: Un giorno prima (dag 5)
- Giro d’Italia: Un giorno prima (dag 4)
- Giro d’Italia: Un giorno prima (dag 3)
- Giro d’Italia: Un giorno prima (dag 1 +2)
- Giro d’Italia: Un giorno prima (dag -1)